[python] Filozoficko-průzkumná otázka

Vladimir Macek macek na sandbox.cz
Čtvrtek Únor 27 11:29:00 CET 2014


Vida, skladník ve šroubárně, co si může přečíst Vergilia v originále! :-)
Vtip z filmu, nic ve zlém.

Nejšířeji pojato, úspěch každého jednotlivce odvisí od toho, jak je
ostatním kolem sebe užitečný. Kdo přestane být byť minimálně užitečný
(třeba jen placením daní), toho společnost nemilosrdně odkopne. Kdo najde
svojí niku, je odměňován až obdivován. Čím méně konkurentů v té nice je,
tím je snažší být užitečný těm, kteří z té práce budou těžit. :)

Nemůžu dostatečně podtrhnout, co napsal Petr: "Tvůj úspěch je založen na
multidisciplinární znalosti". Vůbec celý jeho post je skvělý. (Třeba až
budu velký, tak se s ním propojím na LI :-).

Takže podle mě najdeš sebe, když přestaneš víceoborovost považovat za svoje
prokletí, ale naopak využiješ toho, že mnoho z nás v této konferenci neumí
nic jiného než přehazovat bajty, rozumí třeba jen počítačům. Ty umíš víc a
máš ambice se zlepšovat. My bysme se tě měli bát.

Programování je řemeslo a já se nezdráhám říct, že dobrý programátor roste
nikoli léta, ale desítky let. ALE kdo dokáže další věci (jednat s lidmi,
vysvětlit problém nebo své postoje, učit se, má mezioborové znalosti atd.),
má výhodu a rychleji bude užitečný.

Myslím, že nesnášet něco dělat napůl si v dnešní společnosti nemůžeš
dovolit. Budeš bit, když nepochopíš, že jednooborových expertů je na dlažbě
hromada. :) Klienti nechtějí věci dokonalé, chtějí je good-enough a pak se
jede dál.

Držím ti palce a myslím, že mluvím i za ostatní.

Vláďa

P.S.: nar. 1976, VŠ FEL ČVUT 2007, Python, Django, živí mě to dobře.
Nástroje a projekty si vybírám sám, občas musím něco svalit na svolné
kvalitní lidi okolo. Další: UNIX/Linux, bash shell, školím, konzultace, asi
deset let na volné noze.


On 27.2.2014 09:42, Marcus Scalpere wrote:
> Velmi děkuji za předmět k úvahám, tak nějak jsem něco podobného tušil. 
> Pravdou je, že ta multidisciplinarita je spíš pro mě prokletím než 
> čímkoli jiným. Nesnáším něco dělat na půl a tohle je přesně ten případ - 
> mám se plně věnovat historii nebo (velmi obecně) technice? A ano, v 
> tomto konkrétním případě to fungovalo výborně, nicméně téma jsem si 
> vystřílel, historická chronologie je asi jediný případ, kdy se dá 
> aplikovat tato znalost (proto nejspíš dodnes nechápu založení oboru 
> Počítačová podpora v archivnictví), tudíž neexistence problému 
> řešitelného jakýmkoli programem ,kromě velmi vyspělého OCR, ale to už je 
> jiný level.
> Reálně to do budoucna vidím na čističe zeleniny (jak jsem zjistil, na 
> uklízečku nemám kvalifikaci:/)
> Omlouvám se za vybočení z tématu, ale třeba to někomu dalšímu na vážkách 
> pomůže.
> M.
> Dne 27.2.2014 09:04, Petr Přikryl napsal(a):
>> Ahoj Marku,
>>
>> Vezmu to z jiného konce. Tvůj úspěch je založen na multidisciplinární
>> znalosti (historie + schopnost vytvořit nástroj užitečný pro ostatní) a toho
>> by ses měl držet. Kolegové historici přijali tvůj programátorský příspěvek
>> a to se nestává často. Ryzí programátoři někdy nemají cit pro koncové
>> zákazníky. Na druhou stranu, formální vzdělání (počítačové) ti dá vědomosti,
>> které normálně nejsou vidět, ale které ti umožní přemýšlet o věcech, které
>> při programování zatím nikdo jiný nedělal. Dá ti základy, o kterých ostatní
>> mnohdy ani neslyšeli. To máš jako když někdo umí rozšroubovat a složit
>> budík (mechanický) -- hodináře to z něj nedělá, ale může všem známým
>> okolo opravit na budíku jemu známou typickou závadu.
>>
>> Formální vzdělání (v jakémkoliv oboru) tě donutí učit se i věci zdánlivě
>> zbytečné, které ale zůstanou někde schované a využiješ je v neočekávané
>> chvíli. Všechno se dá naučit i bez formálního vzdělání. Problém je v tom,
>> že člověk je od přírody líný a většina se (hlavně v pozdějším věku 30+)
>> už nikdy nedonutí dostat do hlavy tolik věcí, co do té doby.
>>
>> Základem programování je rozvíjení představivosti související s tím,
>> jako to uvnitř funguje a jak by to mělo fungovat. Základem je schopnost
>> napasovat na sebe reálný problém a možnosti technického řešení.
>> Formální vzdělání se zabývá spíš tím technickým řešením. Schopnost
>> vidět možnosti řešení reálného problému se učí obtížněji. Pokud ji
>> máš, rozvíjej to. Pokud budeš mít pochybnosti o zvoleném technickém
>> přístupu, ptej se -- tady nebo jinde. Spousta lidí ti ráda poradí
>> a nasměruje tě.
>>
>> Důležité je nalézt otázky. Odpovědi už se pak hledají snadněji.
>>
>> Petr
>>
>>
>> ______________________________________________________________
>>> Od: Marcus Scalpere <xdlabacekm na seznam.cz>
>>> Komu: Konference PyCZ <python na py.cz>
>>> Datum: 26.02.2014 18:02
>>> Předmět: [python] Filozoficko-průzkumná otázka
>>>
>>> Pěkný den vinšuji,
>>> pythonem se neživím, ale dost mě baví, jako nezaměstnaný mám dost času a
>>> dost mě těší rychlost (možná zdánlivá) pokroku. Tak bych se rád optal -
>>> kdo z vás se živí pythonem? A ti, kteří ano, co děláte (weby či něco
>>> jiného)? A jaké máte vzdělání? Jde mi o to, jestli můj "koníček" má
>>> budoucnost nebo to zůstane jen koníčkem. A jaká je šance na uplatnění?
>>> Berto spíš jen jako takový průzkum :-)
>>> _______________________________________________



Další informace o konferenci Python